Friday 7 December 2012


AIR BRUSH..
Instrumen pertama yang dinamakan "airbrush" telah dibangunkan oleh Abner iaitu alat pengupas "untuk lukisan cat air dan lain-lain tujuan seni" dan menggunakan pemampat kendalian tangan. Ia adalah agak baru, berdasarkan beberapa alat ganti di bengkel tukang emas seperti pemutar skru lama dan obor kimpalan. Ia mengambil masa 4 tahun pembangunan selanjutnya sebelum alat yang benar-benar praktikal untuk dibangunkan. Liberty Walkup telah mengajar teknik airbrush ke Amerika Impressionist master Wilson Irvine di Sekolah Berus Udara di Rockford, Illinois. 'Pengabus' yang pertama jenis airbrush tekah  dicipta oleh Charles Burdick pada tahun 1893 dan dibentangkan oleh Thayer dan Chandler syarikat bahan seni di Ekspo Dunia Columbia di Chicago. Burdick mengasaskan Syarikat Fountain Berus di Amerika Syarikat, dan melancarkan siri pertama airbrushes ke pasaran. Pada dasarnya, peranti ini adalah sama seperti airbrush moden, menyerupai pen dan bekerja dengan cara yang berbeza daripada peranti alat pengupas. Aerograph, syarikat asal Burdick, masih membuat dan menjual airbrushes di England. Thayer dan Chandler telah diperolehi oleh Badger udara Berus Co pada tahun 2000. Badger Air-Brush terus tradisi Thayer dan Chandler senapang airbrush kualiti pembuatan, alat dan pemampat Franklin Park, Illinois.
Moden Airbrush
Airbrush Satu berfungsi melalui  aliran udara bergerak yang cepat (termampat) melalui venturi, yang mewujudkan pengurangan tempatan dalam tekanan udara (sedutan) yang membolehkan cat untuk ditarik dari takungan yang saling pada tekanan atmosfera yang normal. Halaju tinggi udara atomizes cat ke titisan yang sangat kecil kerana ia bertiup melalui komponen yang sangat halus cat pemeteran. Cat disemburkan ke atas kertas atau permukaan lain. Pengendali mengawal jumlah cat menggunakan pencetus pembolehubah yang membuka lebih atau kurang jarum yang sangat halus tirus itu dan ia adalah elemen kawalan komponen cat pemeteran. Darjah yang sangat halus pengabusan adalah untuk membolehkan artis mewujudkan kesan pengadunan lancar menggunakan airbrush.
Teknik ini membolehkan pengadunan dua atau lebih warna dalam cara yang sempurna, dengan satu warna perlahan-lahan menjadi warna yang lain. Freehand airbrushed imej, tanpa bantuan stensil atau friskets, mempunyai kualiti yang terapung, dengan tepi yang lembut ditakrifkan antara warna, dan antara warna latar depan dan latar belakang. Artis airbrush yang mahir  boleh menghasilkan lukisan realisme fotografi atau boleh mensimulasikan hampir sama dengan medium lukisan. Lukisan ditahap kemahiran ini melibatkan alat tambahan, seperti topeng dan friskets, dan perancangan yang sangat teliti.

Aerograph Super 63, graviti makan, tindakan kembar, airbrush campuran dalaman
Airbrushes biasanya diklasifikasikan oleh tiga ciri. Ciri-ciri pertama adalah tindakan yang dilakukan oleh pengguna untuk mencetuskan aliran cat manakala yang kedua ialah mekanisme untuk makan cat ke airbrush dan ketiga ialah titik di mana campuran cat dan udara.
Senapang sembur
senapang sembur...
Airbrush membawa kepada pembangunan pistol semburan; alat yang serupa, yang biasanya menyampaikan jumlah yang lebih tinggi cat dan lukisan yang lebih besar kawasan.
Mesin semburan cat pertama telah dibangunkan pada tahun 1887.  Peralatan oleh DeVilbiss dan Binks adalah tipikal sprayguns moden.
Penambahan cengkaman pistol mudah penyesuai untuk semburan cat aerosol boleh mewujudkan alternatif yang murah untuk senapang semburan.
Teknik
Teknik airbrush manipulasi freehand airbrush, media, tekanan udara dan jarak dari permukaan yang disembur dalam usaha untuk menghasilkan hasil tertentu yang diramalkan secara konsisten dengan tanpa perisai atau stensil. Teknik Airbrush akan berbeza dengan jenis airbrush yang digunakan (tindakan tunggal atau tindakan dual / kombo).
Teknik airbrush tindakan Double melibatkan menekan picu di atas airbrush dengan jari telunjuk untuk melepaskan udara sahaja, dan melukis kembali secara beransur-ansur kepada ambang pelepas cat. Prosedur yang paling penting adalah untuk sentiasa bermula dengan udara sahaja dan berakhir dengan udara sahaja. Melaluinya, kawalan tepat jumlah cat dan lebar garis dan watak boleh dicapai. Strok airbrush tunggal yang paling kerap digunakan oleh golongan profesional adalah strok pisau. Ini menerangkan strok yang bermula luas dan berakhir sebagai garis sempit dan tarhasil dariapda pergerakan  berus jauh dari sokongan dan bergerak merata dekat sebagai garisan lukisan.

Kegunaan
Seni dan ilustrasi
Sejak permulaan teknologi airbrush, artis komersial dan pelukis ilustrasi menyedari airbrushes membenarkan mereka untuk mewujudkan sangat diberikan imej dan tahap yang tinggi realisme. Artis sering menggunakan airbrush dalam kombinasi dengan stensil memotong atau barangan yang diadakan freehand untuk menyekat dengan cara terkawal aliran cat ke atas kertas (atau alternatif digital) dengan artis fantasi dan fiksyen sains. Imej Airbrush boleh didapati hari ini dalam pengiklanan, penerbitan (contohnya, meliputi buku), buku-buku komik dan novel grafik.
Sentuhan semula gambar


Mural
Airbrushes juga sesuai untuk lukisan mural.
Rencana utama: Airbrush solek
Walaupun rekod terawal jenis aplikasi kosmetik tarikh kembali ke versi 1925 filem Ben-Hur, baru-baru ini ia telah dipopularkan oleh kemunculan televisyen Hi-Definition dan Fotografi Digital, di mana kamera melihat lebih terperinci berbanding sebelum . Asas cecair yang tinggi dalam liputan tetapi nipis dalam tekstur digunakan dengan airbrush untuk liputan penuh tanpa berat membina-up produk. Ia juga merupakan teknik yang sangat popular untuk F Khas / X Makeup.
Airbrush tatu sementara (TATs)

Tatu Sementara
Tatu sementara
Airbrushes juga boleh digunakan untuk memohon tatu airbrush sementara. Semburan dakwat artis ke kulit melalui stensil. Selalunya, reka bentuk yang terhasil cermin rupa tatu kekal, tanpa sebarang kesakitan atau ketidakselesaan. Pada masa lalu, TATs mungkin hanya bertahan seminggu, tetapi sekarang, dakwat terbaik boleh bertahan sehingga dua minggu atau lebih.
Pakaian
T-shirt Sapu Sembur adalah popular banyak kedai-kedai airbrush t-shirt menawarkan mana-mana tekstil mengunakan cat, termasuk seluar jeans, jaket denim, pakaian kulit, sarung bantal, dan hoodies.Salah satu pengeluar terkenal pakaian airbrushed Marc ecko.
Automotif
Airbrushes digunakan untuk menyembur mural, grafik, dan karya seni lain pada kereta, motosikal dan topi keledar. Bentuk seni ini telah wujud sejak pada sekitar tahun lima puluhan, tetapi baru-baru ini ia telah memperlihatkan peningkatan dalam populariti. Kebanyakan profesional memilih untuk menggunakan asas gred automotif melalui atas garis graviti makan airbrushes. Kos untuk mengupah seorang artis profesional akan berbeza dari beberapa ratus untuk beberapa ribu dolar, bergantung kepada lokasi, tahap kemahiran dan reputasi.
Artis jalanan
Ramai artis jalanan menggunakan Sapu Sembur untuk mencipta nama dan gambar untuk pelancong, seperti sekitar Jackson Square di New Orleans. Pada pertengahan tujuh puluhan, Panama City Beach, Florida adalah modal airbrush dunia, dengan beratus-ratus artis lukisan reka bentuk adat pada kemeja-T.


airbrush..... sempoi...

No comments:

Post a Comment